سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 قرآن - دیوانگان حسین

آیه

شنبه 88 مرداد 10 ساعت 10:43 صبح
<

سوره زمر آیه 53

 

متن آیه:  قُلْ یَا عِبَادِىَ الَّذِینَ أَسْرَفُواْ عَلَى‏ أَنفُسِهِمْ لَاتَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ

 

ترجمه: بگو: «اى بندگان من که بر نفس خویش اسراف(و ستم) کرده‏اید! از رحمت خداوند مأیوس نشوید، همانا خداوند همه‏ى گناهان را مى‏بخشد، زیرا که او بسیار آمرزنده و مهربان است».

 

نکته ها:

آیات قبل تهدیدى براى افراد مغرور بود و این آیه به گناهکاران پشیمان بشارت مى‏دهد.
در تمام کلمات این آیه لطف و مهر الهى نهفته است:
1. پیام بشارت را رسول خدا صریحاً اعلام کند. «قل»
2.  خداوند انسان را مخاطب قرار داده است. «یا»
3.  خداوند همه را بنده‏ى خود و لایق دریافت رحمتش دانسته است. «عبادى»
4.  گناهکاران بر خود ستم کرده‏اند و به خدا ضررى نرسانده‏اند. «اسرفوا على انفسهم»
5.  یأس از رحمت، حرام است. «لا تقنطوا»
6.  رحمت او محدود نیست. رحمة اللّه» (رحمة اللّه» به جاى «رحمتى» رمز جامعیّت رحمت است، چون لفظ «اللّه» جامع‏ترین اسم اوست).
7.  وعده‏ى رحمت قطعى است. «ان اللّه»
8.  کار خداوند بخشش دائمى است. «یغفر»
9.  خداوند همه‏ى گناهان را مى‏بخشد. «الذنوب»
10. خداوند بر بخشش همه‏ى گناهان تأکید دارد. «جمیعاً»
11. خدا بسیار بخشنده و رحیم است. «انه هو الغفور الرحیم»

خداوند با این همه رأفت و مهربانى اعلام مى‏کند که تهدیدهاى آیات قبل، براى تربیت انسان‏هاست نه انتقام و کینه.

در فرهنگِ قرآن، اسراف معناى وسیعى دارد که علاوه بر اسراف در مال، شامل اسراف در نفس و جان نیز مى‏شود. بدین معنى که انسان در بهره‏گیرى از استعدادها و ظرفیّت‏هاى وجودى خود از حدّ اعتدال خارج شده و دچار افراط و تفریط گردد.

مراد قرآن از اینکه مى‏فرماید: خداوند همه گناهان را مى‏بخشد، آن نیست که انسان گناه کند و بگوید خدا مى‏آمرزد، بلکه مراد آن است که همه گناهان هر قدر هم بزرگ باشند قابل آمرزش است و نباید از رحمت الهى مأیوس بود و طبیعتاً راه دریافت آمرزش الهى، توبه و جبران گناه است که در آیه بعد آمده است.

 

پیامها:   
1- قوانین و احکام الهى در حد اعتدال است و نافرمانى مردم، تجاوز از حدّ اعتدال است. «اسرفوا على انفسهم»
2- در بخشش الهى نوع گناه و مقدار آن تفاوتى ندارد. «الذنوب جمیعاً»
3- یأس از رحمت الهى جایز نیست. «لا تقنطوا»
4- آمرزش گناه اقتضاى رحمت خداوند است. «رحمة اللّه انّ اللّه یغفر»
5 - امید به مغفرت زمینه آمرزش است. «لا تقنطوا... انّ اللّه یغفر»
6- این خداوند است که همه لغزش‏ها را مى‏بخشد. «انّه هو الغفور» به جاى «انّه الغفور»


نوشته شده توسط : پویا آقاپور

[ نظر]